Hodnota každoročně vyrobených obalů míří k bilionu dolarů

Název:  Hodnota každoročně vyrobených obalů míří k biliónu dolarů

Zdroj:  elogistika.cz,  Autor:  Petr Bartík,  datum:  27.09.2016,  odkaz: - http://www.elogistika.info/hodnota-kazdorocne-vyrobenych-obalu-miri

Podíl tuhých plastových obalů stoupne o 4,4 % ročně hlavně v důsledku oblíbenosti PET, které nahrazuje těžší plechovky a láhve, snižuje tudíž náklady, spotřebu materiálů a emise při přepravě. Mimo to spotřebitelé považují menší nebo lehčí obaly za ekologičtější. Technika se vyvíjí a umožňuje vyfukování a výrobu PET lahví na UHT mléko či láhví pro plnění za horka.

Velká expanze proběhne v oblastech jako Afrika, Střední východ a Asie. Naopak na rozvinutých trzích, jako je Austrálie, se poptávka v určitých oblastech (sycené nealko nápoje a balená voda) blíží nasycení.

Přírůstek měkkých obalů (papír, plasty a vrstvené fólie) se zpomaluje. Trh v dalších pěti letech poroste, sice pomaleji než v letech 2010–2015, ale překročí celkový průměr. Nejdůležitější oblastí zůstane Asie a v letech 2015–2020 zvětší svůj relativní podíl na tržbách z 42 na skoro 45 %. Jako odběratelé budou stále dominovat výrobci potravin. Inovace budou zlepšovat bariérové vlastnosti vícevrstvých plastů a laminátů nebo se budou snažit zachovat vlastnosti fólie při jejím zeslabení.

Současně díky novým způsobům vysokorychlostního plnění budou měkké obaly nahrazovat tuhé vnápojovém průmyslu.

Papírové materiály (vlnitá lepenka, kartonové skládačky a obaly na nápoje) měly v roce 2015 největší hodnotu – 261 mld. $. Čína vloni překonala USA jako největší odbytiště lepenkových obalů a r. 2020 bude spotřebovávat skoro čtvrtinu globální produkce.

V tempu expanze budou následovat Indie a Jižní Korea. Na rozvíjejících se trzích (Čína, Indie atp.) se nakupuje online stejně často jako v rozvinutých zemích. Navíc se 30–40 % zboží koupeného online vrací, tj. jeho obal se musí dát snadno otevřít a zavřít. V budoucnosti zažijeme pravděpodobně větší zaměření na lepenkové balení na míru.

Kovové obaly zůstanou stabilní. Poptávka bude přicházet z Asie, opět v čele s Čínou. Na rozvinutých trzích západní Evropy a Severní Ameriky utrpí konzervy konkurencí měkkých a lepenkových materiálů, což je dáno preferencí čerstvého ovoce a zeleniny. Aerosolové plechovky zažily přírůstek poptávky s tím, jak stabilně přibývají přípravky pro péči o osobní hygienu, domácnost a automobily.

Sklo poroste v letech 2015–2020 nejpomaleji, přerodí se z obalu komodit na luxusní. Pivovary budou přecházet od tradičních etiket k samolepicím k dosažení vzhledu „no label“. Dál budou investovat do matového skla, hmatových efektů a jedinečných tvarů.

Cena 4 200 liber, 653 tabulek, 4 ilustrace.

<< Předchozí Další >>