17.12.2015
Stanovisko k oběhovému hospodářství - balíček EK o odpadům
Stanovisko k balíčku oběhového hospodářství
(soubor návrhů směrnic a akční plán ze dne 2/12/2015)
 
Nový návrh revize souboru směrnic týkající se právní úpravy odpadového hospodářství navržených v rámci projektu „ Uzavření cyklu – akční plán EU pro oběhové hospodářství“ považuje České průmyslové sdružení pro obaly a životní prostředí za významný krok pro zavedení a sjednocení pravidel a postupů v rámci členských států EU ve vykazování dosažené úrovně recyklace a využití odpadů a obalových odpadů. Přednostně nás zajímají návrhy týkající se legislativních úprav pro obaly a odpadové obaly i samotného akčního plánu.
Naše stanovisko se týká návrhů pod čísly dokumentace komise: COM(2015) 614 – akční plán; COM(2015)596 final, kterou se mění směrnice 94/62/ES o obalech a obalových odpadech; COM(20015) 595 final, kterou se mění směrnice 2008/98/ES o odpadech; COM(2015) 594 final, kterou se mění směrnice o skládkách odpadů; COM(2015) 593 final, kterou se mění směrnice 2000/53/ES,2006/66/ES a 2012/19/ES (autovraky,baterie,elektrošrot).
V rámci předchozích stanovisek jsme vždy upozorňovali na nutnost jednoznačného řešení harmonizace výpočtu a sjednocení podmínek a metodik pro všechny členské státy EU. Za hlavní cíl považujeme především zjednodušení předpisů a požadavek na rovný a jednotný přístup. Poukazujeme nadále na NEPŘIJATELNOST diferencovaného přístupu k členským státům (derogace povinností) a i nadále trváme na zachování volného trhu a pohybu zboží. Rozšířenou zodpovědnost výrobce (EPR) vnímáme pozitivně a vítáme v návrhu zmíněné minimální požadavky (General requirements for EPR schemes), kde však postrádáme zajištění rovnosti chování EPR systému vůči spotřebiteli, tedy především požadavek jednotné kvality sběrné sítě v celé geografické oblasti její působnosti, případně definici minimálních standardů sběrné sítě.
Zásadní rozpor spatřujeme ve formulaci cílů směrnice 94 s obecně přijímaným principem hierarchie nakládání s odpady, protože stanovením výhradně kombinovaného cíle recyklace/opětovné použitízcela rezignuje na rozlišení opětovného použití jako vyšší formy nakládání s odpady od recyklace a současně paradoxně staví na stejnou úroveň energetické využití a skládkování.
Velmi důležité je pro nás sjednocení výkladu definic a pojmů, sjednocení statistik a vykazování dat. Bohužel řada připomínek například k harmonizaci kalkulačních metod a jejich definic není v návrzích jednoznačně formulována (naše stanovisko uvádíme dále).
K jednotlivým návrhům směrnic uvádíme:
- Stanovisko k návrhu nové směrnice o obalech a obalových odpadech COM (2015) 596 final, (původní směrnice 94/62/ES)
Připomínky k změnám směrnice 94/62/ES:
A. Příliš detailní stanovování cílů pro jednotlivé materiályv podstatě narušuje princip subsidiarity (efektivní řešení maximalizace recyklace musí brát ohled na složení obalového odpadu, které je závislé na místních spotřebitelských preferencích a také na lokální tradiční postupy využívání odpadu jako např. energetické využití dřevěných odpadů jako formu obnovitelných zdrojů).
B. Minimální cíle by se tudíž měly vztahovat pouze na základní typy materiálů jako jsou sklo, papír, plasty a kovy.
čl.6 odst.1 písm. g) a i) požadujeme sloučení materiálové kategorie pro železné kovy a hliník do jedné skupiny = kovy: dosažení samotné recyklace hliníku v navrhované výši 75% v České republice není praktické ani efektivní; důvodem je minimální množství uváděných hliníkových spotřebitelských obalů na trh z důvodu preference spotřebitelů, a proto je stanovení samostatného cíle nepřiměřeným zasahováním do zmíněné subsidiarity regulace odpadového hospodářství (viz. A.). Obecně se domníváme, že vysoké cíle recyklace a opětovného využití jsou obtížně dosažitelné a prakticky nesplnitelné v případě recesního výkyvu ekonomiky, kdy drasticky klesá poptávka po druhotných surovinách. Jakkoli uznáváme, že stanovení vysokých cílů pozitivně vede k intenzivnímu třídění obalových odpadů obsažených v KO, domníváme se, že i z hlediska principu subsidiarity stanovení závazného i ambiciózního cíle recyklace obalových odpadů z domácností v kombinaci s flexibilními cíli pro jednotlivé materiály by bylo ekonomicky i environmentálně účinnější.Stanovení celkového cíle využití (včetně energetického využití) by pak bylo bezpečným řešením odklonění obalové složky komunálního odpadu od skládkování.
čl. 6 odst. 3 písm. b): je evidenční variantou, která je v praxi nepoužitelná, protože při sběru tříděného odpadu z domácností množství příměsí přesahuje 10% již přímo u zdroje. To v praxi znamená, že použitelná je pouze varianta podle odst. 3 písm. a), která pro otevřenou ekonomiku ČR představuje enormní administrativně-byrokratickou zátěž s přeshraničním elementem, a tudíž znevýhodnění oproti větším členským státům (pravidla odpadových evidencí jsou subsidiární). Zavedení definice podle čl. 6 odst. 3 znamená zásadní změnu výpočtu dosahované recyklace a tím je jednoznačně zpochybněno stanovení cílů recyklace samotných, neboť tyto se opírají o studie, provedené na základě čísel EUROSTATu dle původních starších metodik členských států EU a bez jakékoliv korekce byly použity pro stanovení nových cílů s předpokladem nové metodiky. Navíc při výpočtu dle přílohy č. IV se užívá hmotnost výrobků a jejich částí připravených k opětovnému použití, což je ve smyslu obalové směrnice neznámý pojem. To ještě více zdůrazňuje fakt, že dosavadní statistiky nelze použít ke stanovení nových cílů a současně znemožňuje komentovat samotnou přílohu IV. - Stanovisko k návrhu nové směrnice o odpadech COM (2015) 595 final (původní směrnice 2008/98/ES)
Připomínky k změnám směrnice 2008/98/ES:
čl. 11 e) odst. 3 a 4 – nepovažujeme za přijatelné nadále vytvářet nerovný přístup k vybraným členským státům s odkladem lhůt plnění o 5 let. V praxi to znamená, že členské státy doposud neplnící směrnice budou nedůvodně zvýhodněny.
Pravidla pro výpočet k dosažení stanovených cílů v článku 11:
Návrh považujeme za nevyhovující a poškozující systémy třídění, které dokáží shromáždit z komunálního odpadu např. široký sortiment plastů a nikoliv pouze nápojový PET. V takovém případě je totiž logicky znečištění sbírané komodity výrazně vyšší než navrhovaných 10% celkové hmotnosti odpadu viz argumentace k odst. 3 písm. b) obalové směrnice.
Ve věci vykazování recyklovaného odpadu nadále upozorňujeme, že pro systém třídění, který je závislý na aktivitách třetích osob – občanů, kdy je snahou dosažení maximálního vytřídění jednotlivých složek využitelného odpadu, není možné stanovit měření až v procesu finální recyklace, ale při vstupu materiálu do recyklace. Měření v procesu finální recyklace považujeme za nevhodné, protože může fungovat pouze pro úzce specializovaný a vybraný sortiment z jednotlivých tříděných komodit, což ve svém důsledku není pozitivní přístup, nýbrž postup omezující použití alternativních či investičně nenáročných technologií. Tím jsou poškozeny malé a střední podniky a také se tím omezuje očekávaný nárůst zaměstnanosti. 
Další aktuality
Zákaz PFAS v obalech a jak s tím prakticky naložit - poziční dokument EUROPEN
14.10.2025
Označování na podporu třídění - ať jsou návrhy JRC v souladu s pravidly jednotného trhu
01.07.2025
Zakažte státní organizace odpovědnosti výrobců - výzva legislativcům EU
14.05.2025
Zelená tvrzení a konkurenceschopnost - výzva asociací legislativcům
28.02.2025
Recyklace v číslech:
86,4%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
 Sklo180 637 tun
 Plasty251 097 tun
 Papír/Lepenka604 240 tun
 Hliník8 122 tun
 Ocel50 769 tun
 Dřevo86 330 tun
 Nápojový karton4 499 tun
Recyklace v číslech:
82,0%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
 Sklo191 098 tun
 Plasty236 232 tun
 Papír/Lepenka579 163 tun
 Hliník7 945 tun
 Ocel50 359 tun
 Dřevo86 331 tun
 Nápojový karton4 605 tun
Recyklace v číslech:
77,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
 Sklo191 123 tun
 Plasty216 290 tun
 Papír/Lepenka548 673 tun
 Hliník6 496 tun
 Ocel53 390 tun
 Dřevo97 461 tun
 Nápojový karton4 561 tun
Recyklace v číslech:
77,3%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
 Sklo186 108 tun
 Plasty201 131 tun
 Papír/Lepenka505 659 tun
 Kovy59 038 tun
 Dřevo68 712 tun
 Nápojový karton4 570 tun
Recyklace v číslech:
75,5%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
 Sklo177 842 tun
 Plasty196 222 tun
 Papír/Lepenka494 137 tun
 Kovy52 363 tun
 Dřevo80 498 tun
 Nápojový karton4 331 tun
Recyklace v číslech:
73,9%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
 Sklo162 687 tun
 Plasty152 445 tun
 Papír/Lepenka453 029 tun
 Kovy53 430 tun
 Dřevo76 426 tun
 Nápojový karton4 333 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
 Sklo151 401 tun
 Plasty146 408 tun
 Papír/Lepenka450 726 tun
 Kovy54 103 tun
 Dřevo73 306 tun
 Nápojový karton4 566 tun
Recyklace v číslech:
79,9%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
 Sklo150 972 tun
 Plasty140 282 tun
 Papír/Lepenka432 467 tun
 Kovy40 831 tun
 Dřevo92 203 tun
 Nápojový karton4 265 tun
Recyklace v číslech:
79,2%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
 Sklo142 859 tun
 Plasty152 622 tun
 Papír/Lepenka384 225 tun
 Kovy33 085 tun
 Dřevo86 791 tun
 Nápojový karton3 951 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
 Sklo135 697 tun
 Plasty127 338 tun
 Papír/Lepenka360 273 tun
 Kovy38 583 tun
 Dřevo74 783 tun
 Nápojový karton3 633 tun
Recyklace v číslech:
74,7%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
 Sklo148 331 tun
 Plasty128 324 tun
 Papír/Lepenka346 067 tun
 Kovy35 022 tun
 Dřevo37 843 tun
 Nápojový karton3 501 tun
Recyklace v číslech:
73,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
 Sklo157 246 tun
 Plasty123 206 tun
 Papír/Lepenka322 803 tun
 Kovy37 576 tun
 Dřevo24 479 tun
 Nápojový karton3 318 tun
Recyklace v číslech:
75,2%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
 Sklo136 193 tun
 Plasty119 433 tun
 Papír/Lepenka335 803 tun
 Kovy34 850 tun
 Dřevo26 099 tun
 Nápojový karton3 253 tun



 

 
 