11.06.2015

ČAOH kritizuje připravovanou legislativu likvidace odpadů

V polovině května schválila vláda věcný záměr nového zákona o odpadech. Od té doby na ministerstvu životního prostředí cizelují jednotlivé paragrafy, aby mohl v září putovat do sněmovny. Odpady teď ale neřeší jen čeští úředníci, ale ti v bruselu.

"Evropská komise má do konce roku schválit novou odpadovou strategii a Česká republika bude muset připravovat další ,nový zákon o odpadech‘," varuje výkonný ředitel České asociace odpadového hospodářství (ČAOH) Petr Havelka. 

- Ministerstvo životního prostředí (MŽP) připravuje nový zákon o odpadech a jedno je jasné - skládkování se značně omezí. Na co by se měli původci odpadů připravit? 

Česká republika má v této oblasti jednu značnou výhodu, o které se kupodivu mnoho nemluví. Vyhláškou č. 294 z roku 2005 máme zakázáno skládkování recyklovatelných odpadů. Toto omezení jsme měli jako jedni z prvních v Evropě. Z komunálních odpadů jsme v Česku skládkovali v roce 2012 dle dat Eurostatu 174 kilogramů na osobu za rok. Jsme tedy lepší, než například Irsko, Španělsko, Portugalsko, Řecko, Itálie a velká většina postkomunistických zemí. Neodborná a plytká klišé o Česku jako skládkové velmoci, jsou ověřitelnou účelovou nepravdou, která zbytečně poškozuje Českou republiku. To, o co by mělo jít nyní, je omezení skládkování energeticky bohaté části odpadů a její ekonomicky smysluplné využití. To je zcela v pořádku a ČAOH toto také doporučuje. Jelikož skládkování bylo doposud tou nejlevnější možností, jak s odpadem nakládat, bude budoucnost logicky spojena s dražšími technologiemi. Původci odpadů, včetně obcí se tak musí připravit na vyšší náklady s tím spojené, ale měli bychom stále hledat nejefektivnější a pokud možno cenově akceptovatelná řešení. 

- Je skutečně potřeba takové navýšení poplatků za skládkování, jaké plánuje MŽP? 

Několikanásobné zdražení, jak jej navrhuje MŽP, je iracionální a zbytečné. Skládkování je již omezeno zákonem k roku 2024, proto obhajovat násobné zdražení potřebou odklonit odpady od ukládání na skládky nedává smysl. Je obecně známým faktem a recyklační průmysl toto opakovaně sděluje, že pro silnou podporu recyklace a ještě rychlejší omezení skládkování plně stačí finální zdražení na 700 korun. MŽP však ještě před dvěma lety vysvětlovalo potřebu razantního násobného zdražení nutností vytvoření podmínek pro nákladnéspalovny odpadů. Ty však již ani EU nechce podporovat a doporučuje Česku zaměřit se na cestu většího třídění, recyklaci a technologie úprav odpadů. MŽP však zatím kupodivu stále drží stará čísla k podpoře spaloven. Odmítají se smířit s realitou, že tu správnou dobu propásli o pět let. MŽP navrhuje zbytečně vysoké zdražení, které pouze odnesou obce a další původci odpadů. Věřím, že v další diskuzi zvítězí rozum a i Česká republika se nakonec vydá levnější cestou úprav odpadů, kterou doporučuje i EU ve svém balíčku k oběhovému hospodářství. 

- Podle ekonomické analýzy MŽP by ale mohly být dopady na obce i při zdražení skládkování v podstatě nulové. Je to podle vás reálné?

Myslím, že tomu nevěří ani sami pracovníci MŽP, ale nechtějí to přiznat. Opakovaně zaznělo, že tomu nevěří ani Svaz měst a obcí (SMO ČR), Hospodářská komora, či další svazy a prakticky ani žádná odpadová asociace, včetně té naší - ČAOH. Vypadá to trochu jako perpetuum mobile. Kdy razantní navýšení poplatků a cesta k dražším technologiím má být nakonec pro plátce celého systému levnější. To prostě nedává smysl a MŽP na to upozornil i předseda SMO ČR. MŽP bylo opakovaně vyzváno k přepracování analýzy. Je logické, že bez uvěřitelné dopadové studie bude mít nový zákon velmi složitou cestu k přijetí.

- Před Českou republikou stojí vysoké recyklační cíle EU. Splníme je s aktuálně připravovanými odpadovými zákony?

Ano, souhlasím s tím, že EU bude stále více tlačit na třídění, recyklaci a další úpravy odpadů. V roce 2030 může být cíl recyklacekomunálního odpadu až 70 procent. ČAOH vnímá pozitivně evropský balíček k oběhovému hospodářství. Zároveň se potvrzuje to, co již dlouho jako ČAOH říkáme, a sice že není rozumné stavět budoucnost odpadového hospodářství v Česku na nových spalovnách, které jsou prakticky nejnákladnější odpadovou technologií a odklánějí odpadové toky mimo zpracovatelské a recyklační technologie. Jsou zde modernější a levnější technologie, které nám dopomohou ke splnění cílů. Každý sektor se vyvíjí a ten odpadový není výjimkou. A k novému zákonu? I ekologové říkají, že připravovaný zákon z dílny MŽP je stavěn pro podporu spaloven. Postoj MŽP je v tomto směru bohužel neaktuální. Nový zákon bude mít zřejmě krátkou životnost, protože Evropská komise má do konce roku schválit novou odpadovou strategii a ČR bude muset připravovat další "nový zákon o odpadech". Dle našeho názoru by bylo vhodnější nový zákon o odpadech udělat jednou, zato pořádně. 

<< Předchozí Další >>

 Recyklace v číslech: 

77,3%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
186 108 tun 
Plasty
201 131 tun 
Papír/Lepenka
505 659 tun 
Kovy
59 038 tun 
Dřevo
68 712 tun 
Nápojový karton
4 570 tun 

 Recyklace v číslech: 

75,5%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
177 842 tun 
Plasty
196 222 tun 
Papír/Lepenka
494 137 tun 
Kovy
52 363 tun 
Dřevo
80 498 tun 
Nápojový karton
4 331 tun 

 Recyklace v číslech: 

73,9%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
162 687 tun 
Plasty
152 445 tun 
Papír/Lepenka
453 029 tun 
Kovy
53 430 tun 
Dřevo
76 426 tun 
Nápojový karton
4 333 tun 

 Recyklace v číslech: 

78,6%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
151 401 tun 
Plasty
146 408 tun 
Papír/Lepenka
450 726 tun 
Kovy
54 103 tun 
Dřevo
73 306 tun 
Nápojový karton
4 566 tun 

 Recyklace v číslech: 

79,9%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
150 972 tun 
Plasty
140 282 tun 
Papír/Lepenka
432 467 tun 
Kovy
40 831 tun 
Dřevo
92 203 tun 
Nápojový karton
4 265 tun 

 Recyklace v číslech: 

79,2%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
142 859 tun 
Plasty
152 622 tun 
Papír/Lepenka
384 225 tun 
Kovy
33 085 tun 
Dřevo
86 791 tun 
Nápojový karton
3 951 tun 

 Recyklace v číslech: 

78,6%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
135 697 tun 
Plasty
127 338 tun 
Papír/Lepenka
360 273 tun 
Kovy
38 583 tun 
Dřevo
74 783 tun 
Nápojový karton
3 633 tun 

 Recyklace v číslech: 

74,7%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
148 331 tun 
Plasty
128 324 tun 
Papír/Lepenka
346 067 tun 
Kovy
35 022 tun 
Dřevo
37 843 tun 
Nápojový karton
3 501 tun 

 Recyklace v číslech: 

73,6%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
157 246 tun 
Plasty
123 206 tun 
Papír/Lepenka
322 803 tun 
Kovy
37 576 tun 
Dřevo
24 479 tun 
Nápojový karton
3 318 tun 

 Recyklace v číslech: 

75,2%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
136 193 tun 
Plasty
119 433 tun 
Papír/Lepenka
335 803 tun 
Kovy
34 850 tun 
Dřevo
26 099 tun 
Nápojový karton
3 253 tun 

 Recyklace v číslech: 

77,9%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
128 886 tun 
Plasty
113 161 tun 
Papír/Lepenka
327 578 tun 
Kovy
31 826 tun 
Dřevo
38 275 tun 
Nápojový karton
2 929 tun 

 Recyklace v číslech: 

77,4%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
133 902 tun 
Plasty
113 459 tun 
Papír/Lepenka
343 325 tun 
Kovy
26 338 tun 
Dřevo
28 397 tun 
Nápojový karton
2747 tun 

 Recyklace v číslech: 

74,1%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
135 613 tun 
Plasty
108 467 tun 
Papír/Lepenka
348 206 tun 
Kovy
21 251 tun 
Dřevo
31 107 tun 
Nápojový karton
2 359 tun 

 Recyklace v číslech: 

71,2%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
126 304 tun 
Plasty
98 883 tun 
Papír/Lepenka
335 347 tun 
Kovy
27 638 tun 
Dřevo
42 295 tun 
Nápojový karton
1 755 tun