zpráva za období červen - září 2012
Dovoluji si Vám shrnout několik souvisejících informací, které společně vytváří představu stavu o postupu připravované legislativy v oblasti odpadů a obalů.
1) Legislativní plán vlády 2011 - nebyl splněn
MŽP bod č. 7 - věcná záměr zákona o odpadech - měl být předložen do vlády 9/2011
MŽP bod č. 8 - věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností - měl být předložen do vlády 9/2011
Legislativní plán vlády 2012 - nové termíny, opět není plněn
MŽP bod č. 3 - novela zákona č. 477/2001 Sb. o obalech - mělo být předloženo do vlády 3/2012
MŽP bod.č. 4 - věcný záměr zákona o odpadech - měl být předložen do vlády 3/2012
MŽP bod č. 5 - věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností - měl být předložen do vlády 3/2012
2) Novela zákona o obalech - během tohoto období měl být opakovaně předložen návrh novely zákona o obalech, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb. o obalech v znění pozdějších předpisů.
stav - zákon dosud nebyl předložen do vnějšího připomínkového řízení, současný stav podle sdělení pracovníků MŽP a nám. PhDr. Ivo Hlaváče je u podpisu ministra. Tento stav trvá již několik měsíců. Nově se předpokládá, že bude předložen do vnějšího připomínkového a mezirezortního řízení během měsíce listopadu spolu se zákonem o odpadech a POH ČR.
(možná jako balík souvisejících hlavních zákonů s POH ČR)
Novela obsahuje: řadu zpřesňujících úprav požadovaných především ČIŽP a zásadní změny:
v § 9 vratné zálohové obaly - celý nový text, jedná se o zpřesnění textu a úpravu definice povinného výkupu s doplněním ...a to maximálně v množství obvyklém pro domácnost... a úprava zvětšení prodejní plochy nad 400m2, pro ty kdo musí povinně nabízet nápoje rovněž v obalech zálohových pokud jsou vyráběny,
v § 13 - nový text týká se úprav k sdruženému plnění nebo individuálnímu s možností kombinace plnění i s více autorizovanými obalovými společnostmi (zde se předjímá více AOS) a dále se zvyšuje pro opakovatelně použité obaly u zpětného odběru a přílohy č.2 podmínka zvýšení opakovatelnosti použití z hmotnostního čísla z nynějších 55% na 70% .
v § 15 evidence - nový celý text, jedná se o zpřesnění textu s evidencí po jednotlivých Q roku a s termínem do 15.2. za předchozí celý rok předat na MŽP prostřednictvím integrovaného systému plnění ....a výrazné snížení počtu povinných se změnou pro ty kdo uvádí na trh od 3000 kg obalů za rok a obrat nepřekročí nad 25 mil- Kč., ostatní pod 3000kg budou mít zjednodušenou evidenci podle prováděcího právního předpisu.
v § 17 - AOS - zvýšení práv pro AOS s možností provádění auditů u firem, které uzavřeli smlouvu o sdruženém plnění, včetně poskytování informace o sběru a využívání odpadu z obalů... co neprošlo z původního návrhu je výše základního jmění společnosti 250 mil. Kč.
v § 21 - nový text, zpřesňující podmínky zajišťování sdruženého plnění s rozšířením povinností o informaci pro odběratele a spotřebitele o zajištění zpětného odběru odpadu z obalů a povinnost pro AOS zajistit průběžné plnění povinností zpětného odběru a využití odpadních obalů s povinností její dostatečnosti k předložení MŽP ve zprávě auditora.
odst 4 - zní: Autorizovaná společnost je povinna zajistit průběžné plnění povinností zpětného odběru a využití odpadních obalů.
odst.5 - zní: Dostatečnost zajištění průběžného plnění povinností podle předchozího odstavce je povinna autorizovaná společnost doložit ministerstvu zprávou auditora 16a).
V tomto § je toto jediný nový výsledek textu a úpravy původního záměru řešení rezervního fondu, který původně určoval výši naplnění a způsob užití. Řada následných dohadování a předávaní odlišných stanovisek zapříčinila vznik tohoto předkládaného znění.
v § 48 - se zvyšuje podmínka co lze považovat za obal z jednoho materiálu a to ze 70 na 80% hmotnosti obalu.
příloha č. 3 - tabulka recyklačních cílů do 31.12.2020 pro papír a lepenku, sklo, plast, kovy, dřevo.
2008 2009 2010 2011 2012 2016 2017 2020
papír 65 67 69 70 70 70 70 70/70
sklo 67 68 69 70 70 70 70 70
plast 25 26 26 27 27 45 45 50
kovy 39 41 44 47 50 51 52 55
dřevo 8 9 11 13 15 15 15 15
celkem 50/52 52/54 53/56 54/58 55/60 60/65 65/70 70/80
pozn.: první údaj je výše recyklace a údaj za lomítkem je celkové využití
příloha č. 4 - tab. evidence obalů a množství - obsahuje změnu pro údaje u rozlišení plastů kromě PET u všech ostatních (PE,PVC,PP,PS, jiné) se nově navrhuje jako nepovinný údaj
Přes řadu jednání a rozdílných návrhů dalších úprav během letošního roku novela zákona o obalech nadále obsahuje naše původní doporučované návrhy. Jediný návrh, který změnil podobu na MŽP a je obsahově rozdílný, je znění pro tvorbu tzv. rezervního fondu - ten je skryt v textu viz výše § 21 odst. 3 a 4. Podle stávajícího návrhu to znamená způsob řešení, který určí a předloží AOS podle situace na trhu. V současné chvíli tak v návrhu není konkrétní řešení této problematiky.
3) Záměry zákonů o odpadech a zpětném odběru výrobků - stav nezměněn, návrhy k projednání do vnějšího připomínkového řízení nejsou k dispozici
4) Rada pro odpadové hospodářství - orgán MŽP
Na Zasedání 12. Rady zazněly především informace k POH ČR - viz odeslané info. s termínem připomínek do 15 října. Náčrt pana náměstka Hlaváče k průběhu novely zákona o obalech a záměrů zákonů o odpadech s tím, že předpokládá jejich mezirezortní projednání během měsíce listopadu
Pozn.: Dne 3.10.2012 odstoupil PhDr. Ivo Hlaváč z funkce náměstka ministra, do funkce byl ministrem nově jmenován Tomáš Podivínský - současný náměstek SFŽP od 15.10.2012.
Novelu zákona o obalech mám pouze v papírové podobě s řadou poznámek. Pokusím se zajistit další k použití pro členy CICPEN a následně rozešlu.
zpracoval: Mgr. Jan Bláha - tajemník CICPEN
Recyklace v číslech:
86,4%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití

180 637 tun

251 097 tun

604 240 tun

8 122 tun

50 769 tun

86 330 tun

4 499 tun
Recyklace v číslech:
82,0%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití

191 098 tun

236 232 tun

579 163 tun

7 945 tun

50 359 tun

86 331 tun

4 605 tun
Recyklace v číslech:
77,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití

191 123 tun

216 290 tun

548 673 tun

6 496 tun

53 390 tun

97 461 tun

4 561 tun
Recyklace v číslech:
77,3%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití

186 108 tun

201 131 tun

505 659 tun

59 038 tun

68 712 tun

4 570 tun
Recyklace v číslech:
75,5%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití

177 842 tun

196 222 tun

494 137 tun

52 363 tun

80 498 tun

4 331 tun
Recyklace v číslech:
73,9%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití

162 687 tun

152 445 tun

453 029 tun

53 430 tun

76 426 tun

4 333 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití

151 401 tun

146 408 tun

450 726 tun

54 103 tun

73 306 tun

4 566 tun
Recyklace v číslech:
79,9%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití

150 972 tun

140 282 tun

432 467 tun

40 831 tun

92 203 tun

4 265 tun
Recyklace v číslech:
79,2%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití

142 859 tun

152 622 tun

384 225 tun

33 085 tun

86 791 tun

3 951 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití

135 697 tun

127 338 tun

360 273 tun

38 583 tun

74 783 tun

3 633 tun
Recyklace v číslech:
74,7%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití

148 331 tun

128 324 tun

346 067 tun

35 022 tun

37 843 tun

3 501 tun
Recyklace v číslech:
73,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití

157 246 tun

123 206 tun

322 803 tun

37 576 tun

24 479 tun

3 318 tun
Recyklace v číslech:
75,2%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití

136 193 tun

119 433 tun

335 803 tun

34 850 tun

26 099 tun

3 253 tun