17.12.2015
Stanovisko k oběhovému hospodářství prosinec 2015
Stanovisko k balíčku oběhového hospodářství
(soubor návrhů směrnic a akční plán ze dne 2/12/2015)
Nový návrh revize souboru směrnic týkající se právní úpravy odpadového hospodářství navržených v rámci projektu „ Uzavření cyklu – akční plán EU pro oběhové hospodářství“ považuje České průmyslové sdružení pro obaly a životní prostředí za významný krok pro zavedení a sjednocení pravidel a postupů v rámci členských států EU ve vykazování dosažené úrovně recyklace a využití odpadů a obalových odpadů. Přednostně nás zajímají návrhy týkající se legislativních úprav pro obaly a odpadové obaly i samotného akčního plánu.
Naše stanovisko se týká návrhů pod čísly dokumentace komise: COM(2015) 614 – akční plán; COM(2015)596 final, kterou se mění směrnice 94/62/ES o obalech a obalových odpadech; COM(20015) 595 final, kterou se mění směrnice 2008/98/ES o odpadech; COM(2015) 594 final, kterou se mění směrnice o skládkách odpadů; COM(2015) 593 final, kterou se mění směrnice 2000/53/ES,2006/66/ES a 2012/19/ES (autovraky,baterie,elektrošrot).
V rámci předchozích stanovisek jsme vždy upozorňovali na nutnost jednoznačného řešení harmonizace výpočtu a sjednocení podmínek a metodik pro všechny členské státy EU. Za hlavní cíl považujeme především zjednodušení předpisů a požadavek na rovný a jednotný přístup. Poukazujeme nadále na NEPŘIJATELNOST diferencovaného přístupu k členským státům (derogace povinností) a i nadále trváme na zachování volného trhu a pohybu zboží. Rozšířenou zodpovědnost výrobce (EPR) vnímáme pozitivně a vítáme v návrhu zmíněné minimální požadavky (General requirements for EPR schemes), kde však postrádáme zajištění rovnosti chování EPR systému vůči spotřebiteli, tedy především požadavek jednotné kvality sběrné sítě v celé geografické oblasti její působnosti, případně definici minimálních standardů sběrné sítě.
Zásadní rozpor spatřujeme ve formulaci cílů směrnice 94 s obecně přijímaným principem hierarchie nakládání s odpady, protože stanovením výhradně kombinovaného cíle recyklace/opětovné použití zcela rezignuje na rozlišení opětovného použití jako vyšší formy nakládání s odpady od recyklace a současně paradoxně staví na stejnou úroveň energetické využití a skládkování.
Velmi důležité je pro nás sjednocení výkladu definic a pojmů, sjednocení statistik a vykazování dat. Bohužel řada připomínek například k harmonizaci kalkulačních metod a jejich definic není v návrzích jednoznačně formulována (naše stanovisko uvádíme dále).
K jednotlivým návrhům směrnic uvádíme:
- Stanovisko k návrhu nové směrnice o obalech a obalových odpadech COM (2015) 596 final, (původní směrnice 94/62/ES)
Připomínky k změnám směrnice 94/62/ES:- Příliš detailní stanovování cílů pro jednotlivé materiályv podstatě narušuje princip subsidiarity (efektivní řešení maximalizace recyklace musí brát ohled na složení obalového odpadu, které je závislé na místních spotřebitelských preferencích a také na lokální tradiční postupy využívání odpadu jako např. energetické využití dřevěných odpadů jako formu obnovitelných zdrojů).
- Minimální cíle by se tudíž měly vztahovat pouze na základní typy materiálů jako jsou sklo, papír, plasty a kovy.
čl. 6 odst. 3 písm. b): je evidenční variantou, která jev praxi nepoužitelná, protože při sběru tříděného odpadu z domácností množství příměsí přesahuje 10% již přímo u zdroje. To v praxi znamená, že použitelná je pouze varianta podle odst. 3 písm. a), která pro otevřenou ekonomiku ČR představuje enormní administrativně-byrokratickou zátěž s přeshraničním elementem, a tudíž znevýhodnění oproti větším členským státům (pravidla odpadových evidencí jsou subsidiární). Zavedení definice podle čl. 6 odst. 3znamená zásadní změnu výpočtu dosahované recyklace a tím je jednoznačně zpochybněno stanovení cílů recyklace samotných, neboť tyto se opírají o studie, provedené na základě čísel EUROSTATu dle původních starších metodik členských států EU a bez jakékoliv korekce byly použity pro stanovení nových cílů s předpokladem nové metodiky. Navíc při výpočtu dle přílohy č. IV se užívá hmotnost výrobků a jejich částí připravených k opětovnému použití, což je ve smyslu obalové směrnice neznámý pojem. To ještě více zdůrazňuje fakt, že dosavadní statistiky nelze použít ke stanovení nových cílů a současně znemožňuje komentovat samotnou přílohu IV. - Stanovisko k návrhu nové směrnice o odpadech COM (2015) 595 final (původní směrnice 2008/98/ES)
Připomínky k změnám směrnice 2008/98/ES:
čl. 11 e) odst. 3 a 4 – nepovažujeme za přijatelné nadále vytvářet nerovný přístup k vybraným členským státům s odkladem lhůt plnění o 5 let. V praxi to znamená, že členské státy doposud neplnící směrnice budou nedůvodně zvýhodněny.
Pravidla pro výpočet k dosažení stanovených cílů v článku 11:
Návrh považujeme za nevyhovující a poškozující systémy třídění, které dokáží shromáždit z komunálního odpadu např. široký sortiment plastů a nikoliv pouze nápojový PET. V takovém případě je totiž logicky znečištění sbírané komodity výrazně vyšší než navrhovaných 10% celkové hmotnosti odpadu viz argumentace k odst. 3 písm. b) obalové směrnice.
Ve věci vykazování recyklovaného odpadu nadále upozorňujeme, že pro systém třídění, který je závislý na aktivitách třetích osob – občanů, kdy je snahou dosažení maximálního vytřídění jednotlivých složek využitelného odpadu, není možné stanovit měření až v procesu finální recyklace, ale při vstupu materiálu do recyklace. Měření v procesu finální recyklace považujeme za nevhodné, protože může fungovat pouze pro úzce specializovaný a vybraný sortiment z jednotlivých tříděných komodit, což ve svém důsledku není pozitivní přístup, nýbrž postup omezující použití alternativních či investičně nenáročných technologií. Tím jsou poškozeny malé a střední podniky a také se tím omezuje očekávaný nárůst zaměstnanosti.
Věříme, že při přípravě nových směrnic EU budete uplatňovat naše připomínky a návrhy v rámci pozice České republiky a v zájmu funkčního a reálného systému nakládání s odpady a obalovými odpady.
Se srdečným pozdravem,
Mgr. Hana Zmítková v.r.
předsedkyně CICPEN
Další aktuality
Zákaz PFAS v obalech a jak s tím prakticky naložit - poziční dokument EUROPEN
14.10.2025
Označování na podporu třídění - ať jsou návrhy JRC v souladu s pravidly jednotného trhu
01.07.2025
Zakažte státní organizace odpovědnosti výrobců - výzva legislativcům EU
14.05.2025
Zelená tvrzení a konkurenceschopnost - výzva asociací legislativcům
28.02.2025
Recyklace v číslech:
86,4%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo180 637 tun
Plasty251 097 tun
Papír/Lepenka604 240 tun
Hliník8 122 tun
Ocel50 769 tun
Dřevo86 330 tun
Nápojový karton4 499 tun
Recyklace v číslech:
82,0%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo191 098 tun
Plasty236 232 tun
Papír/Lepenka579 163 tun
Hliník7 945 tun
Ocel50 359 tun
Dřevo86 331 tun
Nápojový karton4 605 tun
Recyklace v číslech:
77,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo191 123 tun
Plasty216 290 tun
Papír/Lepenka548 673 tun
Hliník6 496 tun
Ocel53 390 tun
Dřevo97 461 tun
Nápojový karton4 561 tun
Recyklace v číslech:
77,3%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo186 108 tun
Plasty201 131 tun
Papír/Lepenka505 659 tun
Kovy59 038 tun
Dřevo68 712 tun
Nápojový karton4 570 tun
Recyklace v číslech:
75,5%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo177 842 tun
Plasty196 222 tun
Papír/Lepenka494 137 tun
Kovy52 363 tun
Dřevo80 498 tun
Nápojový karton4 331 tun
Recyklace v číslech:
73,9%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo162 687 tun
Plasty152 445 tun
Papír/Lepenka453 029 tun
Kovy53 430 tun
Dřevo76 426 tun
Nápojový karton4 333 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo151 401 tun
Plasty146 408 tun
Papír/Lepenka450 726 tun
Kovy54 103 tun
Dřevo73 306 tun
Nápojový karton4 566 tun
Recyklace v číslech:
79,9%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo150 972 tun
Plasty140 282 tun
Papír/Lepenka432 467 tun
Kovy40 831 tun
Dřevo92 203 tun
Nápojový karton4 265 tun
Recyklace v číslech:
79,2%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo142 859 tun
Plasty152 622 tun
Papír/Lepenka384 225 tun
Kovy33 085 tun
Dřevo86 791 tun
Nápojový karton3 951 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo135 697 tun
Plasty127 338 tun
Papír/Lepenka360 273 tun
Kovy38 583 tun
Dřevo74 783 tun
Nápojový karton3 633 tun
Recyklace v číslech:
74,7%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo148 331 tun
Plasty128 324 tun
Papír/Lepenka346 067 tun
Kovy35 022 tun
Dřevo37 843 tun
Nápojový karton3 501 tun
Recyklace v číslech:
73,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo157 246 tun
Plasty123 206 tun
Papír/Lepenka322 803 tun
Kovy37 576 tun
Dřevo24 479 tun
Nápojový karton3 318 tun
Recyklace v číslech:
75,2%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo136 193 tun
Plasty119 433 tun
Papír/Lepenka335 803 tun
Kovy34 850 tun
Dřevo26 099 tun
Nápojový karton3 253 tun





