04.03.2015
Rozšířená zodpovědnost výrobce a konkurenční prostředí
Rozšířená odpovědnost výrobce byla průlomovou strategií v oblasti odpadového hospodářství a zcela změnila poměry v tomto oboru.
Výrobci tak vstoupili zcela nechtěně do oblasti odpadového hospodářství.
Do oblasti, která v té době byla značně zatuchlá a v níž dobře nefungovaly tržní mechanismy.
Koncept rozšířené odpovědnosti výrobce (Extended Producers Responsibility - EPR) byl poprvé zaveden ve Švédsku v roce 1990 na návrh profesora Thomase Lindhquista, odborníka na otázky životního prostředí na univerzitě v Lundu.
Rozšířená odpovědnost výrobce byla definována jako strategie k dosažení menšího negativního vlivu výrobku na životní prostředí zvýšením odpovědnosti výrobce za celý životní cyklus výrobku, zejména za zpětný odběr, recyklaci a konečnou likvidaci výrobku. Postupně se strategie EPR dostala i do legislativy EU a odsud se rozšířila do všech členských států. Dnes se jedná o jeden z hlavních pilířů odpadového hospodářství EU.
Rozšířená odpovědnost výrobce byla průlomovou strategií v oblasti odpadového hospodářství a zcela změnila poměry v tomto oboru. Do doby jejího zavedení byl plátcem za "komunální" odpady jen občan nebo obec a oni také měli odpovědnost se o odpady postarat. EPR však přidala dalšího hráče, kterým jsou výrobci. EPR byla zavedena ze třech hlavních důvodů:
Získat od relativně bohatých výrobců další finanční zdroje pro financování odpadového hospodářství a ulevit tak zejména obcím,
Přesunout odpovědnost za sběr a recyklaci výrobků ze spotřebitelů a obcí na výrobce,
Donutit výrobce navrhovat výrobky tak, aby se snadněji recyklovaly.
Je zcela jasné, že celá strategie EPR je ryze netržní mechanismus, kde výrobci by bez legislativní povinnosti rozšířenou odpovědnost výrobce sami neimplementovali, protože jim přináší jen zvýšení nákladů. Z ekonomického hlediska se jedná o financování tzv. externality, čemuž se většina ekonomických subjektů podle teorie makroekonomiky snaží vyhnout. Výrobci tedy rozhodně nebyli tím, kdo by chtěl odpovědnost za výrobky v celém jejich životním cyklu dobrovolně převzít a donutila je až legislativní povinnost.
Výrobci tak vstoupili zcela nechtěně do oblasti odpadového hospodářství. Do oblasti, která v té době byla značně zatuchlá a v níž dobře nefungovaly tržní mechanismy. Na trhu odpadového hospodářství působily buď městské nebo jiné komunální podniky, kde byla zřizovatelem obec či město a jejichž cílem bylo nemít problémy s odpady, nikoliv však jejich ekonomická efektivita.
Druhou variantou byly soukromé nadnárodní svozové společnosti, které se často snažily různými neprůhlednými a netržními metodami (politický lobbying, kartelové dohody) získat zakázky od komunální sféry, přičemž hlavní prioritou rozhodně nebyla nízká cena. Najednou se v odpadovém rybníce objevil nový subjekt, tedy výrobce, který byl ve své podnikatelské činnosti zvyklý se rozhodovat zcela pragmaticky, na základě efektivity a nejlepší ceny. Tento výrobce měl navíc peníze, které musel na odpadovém trhu povinně utratit. A tady narazila kosa na kámen.
Výrobce má zcela logicky zájem zajistit povinnost zpětného odběru co nejlevněji (protože ušetří), naopak odpadářská firma má zájem ji pro výrobce zajistit co nejdráže (protože více vydělá). Výrobci brzy zjistili, že odpadové hospodářství příliš tržní není, a proto hledali jiná řešení. Začali se obracet na svoje dodavatele z jiných odborů, aby jim pomohli s odpady, protože to vycházelo podstatně levněji, a také si některé činnosti začali zajišťovat sami, zcela ve svojí vlastní režii, protože i to bylo mnohdy levnější.
Dostávali se tak stále častěji do konfliktu s tradičními odpadářskými firmami, které nelibě nesly, že jim na trh začínají vstupovat nové subjekty a cena za jejich služby se začíná snižovat a dokonce o některé zakázky zcela přicházejí, protože nejsou schopni nebo nechtějí cenově konkurovat levnějším řešením. Výše popsaná situace je hlavním důvodem dnešních sporů mezi výrobci (a jimi vlastněnými kolektivními systémy) a nadnárodními odpadářskými firmami zastoupenými ČAOH o směřování legislativy a o to jakým způsobem bude do budoucna zpětný odběr zajišťován.
Snahou odpadářských firem je co nejvíce omezit výrobce v oblasti vlastního nakládání s odpady. V podstatě chtějí, aby byl výrobce jen oslíček, který se otřese a nasype do odpadového hospodářství spoustu peněz. Rozhodně však nechtějí, aby se výrobce sám mohl rozhodovat o nejefektivnějších a nejlevnějších řešeních. Z tohoto důvodu prosazují odpadářské firmy do nové legislativy:
režim odpadů i pro zpětně odebrané výrobky (tak aby se nakládání s nimi nemohl účastnit někdo, kdo je sice podstatně levnější, ale nemá povolení pro nakládání s odpady, čímž se zásadně omezí konkurence na trhu),
povinné zadávání všech činností v rámci zpětného odběru jen jako externí činnost, tj. výrobce si ji nemůže vykonat sám (tak aby měli trvale zajištěný přísun zakázek),
zákaz vstupu výrobců a kolektivních systémů na trh odpadů (tak aby si odpadářské firmy i nadále zachovaly svoje výsadní postavení na trhu a neohrožovala je zde přítomnost subjektů, které mají snahu chovat se efektivně a s důrazem na co nejnižší cenu).
Výrobci dostali zákonnou povinnost zajistit a financovat zpětný odběr výrobků a jejich recyklaci. Je legitimní snahou výrobců si finanční prostředky spravovat samostatně a rozhodovat se svobodně, jakým způsobem se tyto prostředky budou vynakládat. Výrobci mají zájem prosazovat v odpadovém hospodářství tržní podmínky, což však naráží na snahu odpadářských firem zachovat status quo a udržet si svoje léta budované postavení.
Uvidíme, zda Ministerstvo životního prostředí dokáže podpořit výrobce v jejich snaze o zajištění efektivního plnění jejich povinností, nebo podlehne tlaku odpadářské lobby a zakonzervuje nezdravé poměry v odpadovém hospodářství i na další období.
Autor je předseda představenstva ASEKOL a.s.
Zdroj: nazory.ihned.cz
Další aktuality
Zákaz PFAS v obalech a jak s tím prakticky naložit - poziční dokument EUROPEN
14.10.2025
Označování na podporu třídění - ať jsou návrhy JRC v souladu s pravidly jednotného trhu
01.07.2025
Zakažte státní organizace odpovědnosti výrobců - výzva legislativcům EU
14.05.2025
Zelená tvrzení a konkurenceschopnost - výzva asociací legislativcům
28.02.2025
Recyklace v číslech:
86,4%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo180 637 tun
Plasty251 097 tun
Papír/Lepenka604 240 tun
Hliník8 122 tun
Ocel50 769 tun
Dřevo86 330 tun
Nápojový karton4 499 tun
Recyklace v číslech:
82,0%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo191 098 tun
Plasty236 232 tun
Papír/Lepenka579 163 tun
Hliník7 945 tun
Ocel50 359 tun
Dřevo86 331 tun
Nápojový karton4 605 tun
Recyklace v číslech:
77,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo191 123 tun
Plasty216 290 tun
Papír/Lepenka548 673 tun
Hliník6 496 tun
Ocel53 390 tun
Dřevo97 461 tun
Nápojový karton4 561 tun
Recyklace v číslech:
77,3%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo186 108 tun
Plasty201 131 tun
Papír/Lepenka505 659 tun
Kovy59 038 tun
Dřevo68 712 tun
Nápojový karton4 570 tun
Recyklace v číslech:
75,5%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo177 842 tun
Plasty196 222 tun
Papír/Lepenka494 137 tun
Kovy52 363 tun
Dřevo80 498 tun
Nápojový karton4 331 tun
Recyklace v číslech:
73,9%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo162 687 tun
Plasty152 445 tun
Papír/Lepenka453 029 tun
Kovy53 430 tun
Dřevo76 426 tun
Nápojový karton4 333 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo151 401 tun
Plasty146 408 tun
Papír/Lepenka450 726 tun
Kovy54 103 tun
Dřevo73 306 tun
Nápojový karton4 566 tun
Recyklace v číslech:
79,9%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo150 972 tun
Plasty140 282 tun
Papír/Lepenka432 467 tun
Kovy40 831 tun
Dřevo92 203 tun
Nápojový karton4 265 tun
Recyklace v číslech:
79,2%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo142 859 tun
Plasty152 622 tun
Papír/Lepenka384 225 tun
Kovy33 085 tun
Dřevo86 791 tun
Nápojový karton3 951 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo135 697 tun
Plasty127 338 tun
Papír/Lepenka360 273 tun
Kovy38 583 tun
Dřevo74 783 tun
Nápojový karton3 633 tun
Recyklace v číslech:
74,7%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo148 331 tun
Plasty128 324 tun
Papír/Lepenka346 067 tun
Kovy35 022 tun
Dřevo37 843 tun
Nápojový karton3 501 tun
Recyklace v číslech:
73,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo157 246 tun
Plasty123 206 tun
Papír/Lepenka322 803 tun
Kovy37 576 tun
Dřevo24 479 tun
Nápojový karton3 318 tun
Recyklace v číslech:
75,2%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo136 193 tun
Plasty119 433 tun
Papír/Lepenka335 803 tun
Kovy34 850 tun
Dřevo26 099 tun
Nápojový karton3 253 tun





