23.09.2016
K chystanému zákonu o odpadech: Budeme je třídit, recyklovat, pálit, nebo skládkovat?
Název: K chystanému zákonu o odpadech: Budeme třídit, recyklovat, pálit nebo skládkovat?
Zdroj: Technický deník, datum: 22.09.2016, odkaz: http://www.technickytydenik.cz/rubriky/archiv/k-chystanemu-zakonu-o-odpadech-budeme-je-tridit-recyklovat-palit-nebo-skladkovat_37129.html
Na Ministerstvu životního prostředí ČR proběhlo konferenční vypořádání zásadních připomínek povinných míst k paragrafovému znění nového zákona o odpadech. Jak uvedli představitelé ministerstva: správné pochopení cílů a smyslu nového zákona ovšem zkreslují mnohdy zavádějící výroky skládkařských firem či ekologických sdružení. Cílem a smyslem nového zákona z dílny MŽP je naopak (na rozdíl od jejich nesprávných tvrzení) zvýšit míru recyklace k roku 2020 (na 50 %) a připravit ČR na zákaz skládkování od roku 2024. Ten je zakotven už ve stávajícím odpadovém zákoně a Plánu odpadového hospodářství ČR 2015–2024. MŽP zároveň odmítlo, že by se odpad podle navrhovaného znění nové normy přesunul ze skládek do spaloven. „Skládkování je v 21. století nemorální a skládky jsou navíc časovanou ekologickou bombou. Skládky negativně přispívají i ke klimatickým změnám a za třicet, čtyřicet let mohou způsobovat úniky závadných látek do půdy i podzemních vod,“ vysvětlil záměr nového zákona ředitel odboru odpadů MŽP Jaromír Manhart. „Odmítáme obavy některých odpadových firem a ekologů, že vyšší poplatky za ukládání odpadu na skládky jen nasměrují odpad do spaloven. Pokud všichni původci budou počítat, že nebudou moci skládkovat, pak se přeorientují na chytřejší způsoby nakládání s odpady. Jedním z nich je odpad využívat jako materiálový zdroj nebo jej třídit a dále zpracovávat. Je zde i ekonomický stimul: skládkovací poplatek. Musíme do skládek dávat jen to, co už reálně využít nemůžeme. To je hlavní cíl zákona o odpadech. A to chce po ČR i ostatních členských zemí i Evropská komise.“ Odpad je tř eba chápat jako cennou surovinu Právě ta může ušetřit primární zdroje. Cestou k jejich úspoře je recyklace, materiálové využití. Nový zákon o odpadech toto reflektuje. Obsahuje ustanovení a nástroje (mimochodem používané i ve vyspělých evropských státech), které právě zvýšení recyklace podnítí a pomohou ČR odklonit se od skládkování. Podle Jaromíra Manharta mezi tyto nástroje patří zvýšení poplatků za ukládání odpadů na skládkách: „Toto nám od roku 2012 doporučuje i Evropská komise jako jeden z nástrojů k posílení recyklace a hierarchie nakládání s odpady.“ Přitom zvýšení poplatku za skládkování, jež platí obce a firmy, není totéž a nerovná se poplatku za svoz odpadu, který platí občané. Dalším nástrojem pro podporu recyklace je zavedení platby za odpady u občanů formou zaplať tolik, kolik vyhodíš (tzv. systém PAYT: Pay-as-You-Throw). Tento systém lidem umožní platit obci za komunální odpad podle váhy nebo objemu nebo frekvence svozu popelnic, event. pytlů na odpad. Pokud budou občané více třídit, jejich platba za netříděný komunální odpad se nemusí ve výsledku vůbec zvýšit. „V naší analýze jsme spočítali, že pokud obec nezmění své chování a nezlepší recyklaci, měl by se roční poplatek pro občana za svoz odpadu zvýšit maximálně o 43 Kč,“ zdůraznil Jaromír Manhart. Podobný systém plateb za odpad už v řadě obcí úspěšně funguje. Některé z obcí v ČR mají odpadové hospodářství nastavené tak, že díky recyklaci a dalším nástrojům šetří finanční náklady. Za příkladné snižování produkce komunálního odpadu získaly za rok 2015 tzv. Ekologického oskara obce Dalešice, Moravany, Kdyně, Modrava, Stehlovice, Chvalšiny aj. Jako příklady dobré praxe získaly tuto cenu i město Písek či firma STKO Mikulov. Tyto příklady dobré praxe by měl nový zákon (mimo jiné i díky systému PAYT) pomoci rozšířit. Třídit, třídit, třídit… Dalším nástrojem pro zvýšení recyklace v návrhu zákona je také zákonné ustanovení, že obce (jako původci odpadu) musí do roku 2020 povinně vytřídit a materiálově využít 50 % komunálního odpadu. Obce tak budou muset zajistit dostatečné množství kapacit na třídění a materiálové využití odpadu. Taková zařízení lze oproti spalovnám (zařízením pro energetické využití odpadů) poměrně rychle postavit. Obce a města se tedy nemusí obávat, že by nebylo možné naplnit evropský cíl na recyklaci do roku 2020. K tomu jim pomohou dotace z EU fondů, konkrétně z Operačního programu Životní prostředí 2014–2020, kde je na oblast zlepšeného systému nakládání s odpady připraveno 13 mld. Kč. Za zmínku v této souvislosti určitě stojí fakt, že MŽP aktuálně schválilo stovky projektů s příspěvkem peněz z EU v objemu 1 mld. Kč na výstavbu a modernizaci zařízení pro sběr, třídění a úpravu odpadů, na výstavbu a modernizaci sběrných dvorů nebo kompostáren. „Zmíněný zákaz skládkování recyklovatelných a využitelných odpadů od roku 2024, zakotvený už ve stávajícím zákoně, má v mnoha evropských státech prokazatelně pozitivní vliv na recyklaci. Nejvyšší úroveň má Německo. Následují Rakousko, Belgie, Švédsko aj. Navíc je zákaz skládkování využitelných odpadů impulsem pro podnikatelský sektor a investory, aby začaly stavět kapacity na třídění. V ČR může vzniknout až 40 000 pracovních míst poté, co se přestanou odpady skládkovat a suroviny z nich se začnou využívat jako zdroj,“ uzavřel Jaromír Manhart. Podpora teplárenských subjektů Rychlé přijetí nového zákona o odpadech, který připravuje MŽP ČR, plně podporuje rovněž Teplárenské sdružení ČR. Účastníci konference Dny teplárenství a energetiky se shodli, že nový zákon o odpadech by měl nastavit základní legislativní podmínky pro postupně omezované skládkování a vyšší využívání odpadu (včetně energetického) při respektování hierarchie nakládání s odpadem a nastavení efektivní výše poplatků za směsný komunální odpad. Efektivní využití (zejména komunálního) odpadu může významně přispět ke snižování požadavku na primární energetické zdroje, jako je hnědé uhlí. Teplárenské sdružení ČR se hlásí k principům oběhového hospodářství. Z 10 opatření navržených ekologickými organizacemi na zlepšení balíčku oběhového hospodářství nemůže podpořit pouze 10. bod, který požaduje zavedení zákazu spalování neupraveného směsného komunálního dopadu. „Plně podporujeme snahu o maximální recyklaci komunálního odpadu. Je třeba zlepšit především jeho třídění u původců. Recyklovatelné suroviny by se do směsného komunálního odpadu do budoucna vůbec dostávat neměly. Pak ovšem nedává smysl zbytkový směsný komunální odpad před energetickým využitím nějak upravovat,“ uvedl Martin Hájek, ředitel Teplárenského sdružení ČR. V kontextu některých států, které spalují zbytkový komunální odpad s velmi nízkou účinností, může dávat požadavek na zákaz spalování neupraveného komunálního odpadu smysl. V situaci ČR by však bylo jeho zavedení z hlediska životního prostředí zcela kontraproduktivní. „Požadavek na energetické využití pouze upraveného odpadu by v kontextu ČR vedl ke zvýšení spotřeby energie i fosilních paliv, vývozu výhřevné frakce odpadu do zahraničí, ke snížení účinnosti jeho energetického využití a také k vyššímu skládkování,“ obává se Martin Hájek. Česká republika je podle něj v odlišné situaci než jiné státy EU, protože disponuje rozvinutými soustavami dálkového vytápění, které umožňují maximálně efektivní využití energie obsažené ve zbytkovém komunálním odpadu. „Energetika rozhodně nehodlá překážet recyklaci odpadu. Rádi se spokojíme s tím, co na nás zbyde. Je třeba si ale uvědomit, že i kdybychom se v třídění přiblížili k nejvyspělejším regionům Evropy, stále by nám zbylo přibližně 1,5 mil. t směsného komunálního odpadu ročně. Tedy dvojnásobek současné kapacity pro jeho energetické využití,“ upozornil Martin Hájek. /zm, pk/
Recyklace v číslech:
86,4%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo180 637 tun
Plasty251 097 tun
Papír/Lepenka604 240 tun
Hliník8 122 tun
Ocel50 769 tun
Dřevo86 330 tun
Nápojový karton4 499 tun
Recyklace v číslech:
82,0%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo191 098 tun
Plasty236 232 tun
Papír/Lepenka579 163 tun
Hliník7 945 tun
Ocel50 359 tun
Dřevo86 331 tun
Nápojový karton4 605 tun
Recyklace v číslech:
77,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo191 123 tun
Plasty216 290 tun
Papír/Lepenka548 673 tun
Hliník6 496 tun
Ocel53 390 tun
Dřevo97 461 tun
Nápojový karton4 561 tun
Recyklace v číslech:
77,3%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo186 108 tun
Plasty201 131 tun
Papír/Lepenka505 659 tun
Kovy59 038 tun
Dřevo68 712 tun
Nápojový karton4 570 tun
Recyklace v číslech:
75,5%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo177 842 tun
Plasty196 222 tun
Papír/Lepenka494 137 tun
Kovy52 363 tun
Dřevo80 498 tun
Nápojový karton4 331 tun
Recyklace v číslech:
73,9%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo162 687 tun
Plasty152 445 tun
Papír/Lepenka453 029 tun
Kovy53 430 tun
Dřevo76 426 tun
Nápojový karton4 333 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo151 401 tun
Plasty146 408 tun
Papír/Lepenka450 726 tun
Kovy54 103 tun
Dřevo73 306 tun
Nápojový karton4 566 tun
Recyklace v číslech:
79,9%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo150 972 tun
Plasty140 282 tun
Papír/Lepenka432 467 tun
Kovy40 831 tun
Dřevo92 203 tun
Nápojový karton4 265 tun
Recyklace v číslech:
79,2%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo142 859 tun
Plasty152 622 tun
Papír/Lepenka384 225 tun
Kovy33 085 tun
Dřevo86 791 tun
Nápojový karton3 951 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo135 697 tun
Plasty127 338 tun
Papír/Lepenka360 273 tun
Kovy38 583 tun
Dřevo74 783 tun
Nápojový karton3 633 tun
Recyklace v číslech:
74,7%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo148 331 tun
Plasty128 324 tun
Papír/Lepenka346 067 tun
Kovy35 022 tun
Dřevo37 843 tun
Nápojový karton3 501 tun
Recyklace v číslech:
73,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo157 246 tun
Plasty123 206 tun
Papír/Lepenka322 803 tun
Kovy37 576 tun
Dřevo24 479 tun
Nápojový karton3 318 tun
Recyklace v číslech:
75,2%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo136 193 tun
Plasty119 433 tun
Papír/Lepenka335 803 tun
Kovy34 850 tun
Dřevo26 099 tun
Nápojový karton3 253 tun
Pandemie neprospívá třídění odpadu, množství roste
25.02.2021
EU má připravit environmentální cíle pro spotřebu materiálů
15.02.2021
Češi dlouhodobě na evropské špici třídění odpadu
01.02.2021
Klimatická změna - jsou spotřebitelé ve Střední Evropě připraveni změnit své chování ?
15.12.2020
Senátoři vrátili odpadovou legislativu
16.11.2020
Nová česká odpadová legislativa míří do finále
19.10.2020
Česko souhlasí se zavedením evropské daně z nerecyklovaných plastů
23.07.2020
Oběhové hospodářství má pomoci dosáhnout klimatické neutrality
11.03.2020
Nový plán oběhového hospodářství chce komunální odpad snížit na polovinu
06.02.2020
EP podpořil zelenou dohodu
15.01.2020





