11.06.2015
ČAOH kritizuje připravovanou legislativu likvidace odpadů
V polovině května schválila vláda věcný záměr nového zákona o odpadech. Od té doby na ministerstvu životního prostředí cizelují jednotlivé paragrafy, aby mohl v září putovat do sněmovny. Odpady teď ale neřeší jen čeští úředníci, ale ti v bruselu.
"Evropská komise má do konce roku schválit novou odpadovou strategii a Česká republika bude muset připravovat další ,nový zákon o odpadech‘," varuje výkonný ředitel České asociace odpadového hospodářství (ČAOH) Petr Havelka.
- Ministerstvo životního prostředí (MŽP) připravuje nový zákon o odpadech a jedno je jasné - skládkování se značně omezí. Na co by se měli původci odpadů připravit?
Česká republika má v této oblasti jednu značnou výhodu, o které se kupodivu mnoho nemluví. Vyhláškou č. 294 z roku 2005 máme zakázáno skládkování recyklovatelných odpadů. Toto omezení jsme měli jako jedni z prvních v Evropě. Z komunálních odpadů jsme v Česku skládkovali v roce 2012 dle dat Eurostatu 174 kilogramů na osobu za rok. Jsme tedy lepší, než například Irsko, Španělsko, Portugalsko, Řecko, Itálie a velká většina postkomunistických zemí. Neodborná a plytká klišé o Česku jako skládkové velmoci, jsou ověřitelnou účelovou nepravdou, která zbytečně poškozuje Českou republiku. To, o co by mělo jít nyní, je omezení skládkování energeticky bohaté části odpadů a její ekonomicky smysluplné využití. To je zcela v pořádku a ČAOH toto také doporučuje. Jelikož skládkování bylo doposud tou nejlevnější možností, jak s odpadem nakládat, bude budoucnost logicky spojena s dražšími technologiemi. Původci odpadů, včetně obcí se tak musí připravit na vyšší náklady s tím spojené, ale měli bychom stále hledat nejefektivnější a pokud možno cenově akceptovatelná řešení.
- Je skutečně potřeba takové navýšení poplatků za skládkování, jaké plánuje MŽP?
Několikanásobné zdražení, jak jej navrhuje MŽP, je iracionální a zbytečné. Skládkování je již omezeno zákonem k roku 2024, proto obhajovat násobné zdražení potřebou odklonit odpady od ukládání na skládky nedává smysl. Je obecně známým faktem a recyklační průmysl toto opakovaně sděluje, že pro silnou podporu recyklace a ještě rychlejší omezení skládkování plně stačí finální zdražení na 700 korun. MŽP však ještě před dvěma lety vysvětlovalo potřebu razantního násobného zdražení nutností vytvoření podmínek pro nákladnéspalovny odpadů. Ty však již ani EU nechce podporovat a doporučuje Česku zaměřit se na cestu většího třídění, recyklaci a technologie úprav odpadů. MŽP však zatím kupodivu stále drží stará čísla k podpoře spaloven. Odmítají se smířit s realitou, že tu správnou dobu propásli o pět let. MŽP navrhuje zbytečně vysoké zdražení, které pouze odnesou obce a další původci odpadů. Věřím, že v další diskuzi zvítězí rozum a i Česká republika se nakonec vydá levnější cestou úprav odpadů, kterou doporučuje i EU ve svém balíčku k oběhovému hospodářství.
- Podle ekonomické analýzy MŽP by ale mohly být dopady na obce i při zdražení skládkování v podstatě nulové. Je to podle vás reálné?
Myslím, že tomu nevěří ani sami pracovníci MŽP, ale nechtějí to přiznat. Opakovaně zaznělo, že tomu nevěří ani Svaz měst a obcí (SMO ČR), Hospodářská komora, či další svazy a prakticky ani žádná odpadová asociace, včetně té naší - ČAOH. Vypadá to trochu jako perpetuum mobile. Kdy razantní navýšení poplatků a cesta k dražším technologiím má být nakonec pro plátce celého systému levnější. To prostě nedává smysl a MŽP na to upozornil i předseda SMO ČR. MŽP bylo opakovaně vyzváno k přepracování analýzy. Je logické, že bez uvěřitelné dopadové studie bude mít nový zákon velmi složitou cestu k přijetí.
- Před Českou republikou stojí vysoké recyklační cíle EU. Splníme je s aktuálně připravovanými odpadovými zákony?
Ano, souhlasím s tím, že EU bude stále více tlačit na třídění, recyklaci a další úpravy odpadů. V roce 2030 může být cíl recyklacekomunálního odpadu až 70 procent. ČAOH vnímá pozitivně evropský balíček k oběhovému hospodářství. Zároveň se potvrzuje to, co již dlouho jako ČAOH říkáme, a sice že není rozumné stavět budoucnost odpadového hospodářství v Česku na nových spalovnách, které jsou prakticky nejnákladnější odpadovou technologií a odklánějí odpadové toky mimo zpracovatelské a recyklační technologie. Jsou zde modernější a levnější technologie, které nám dopomohou ke splnění cílů. Každý sektor se vyvíjí a ten odpadový není výjimkou. A k novému zákonu? I ekologové říkají, že připravovaný zákon z dílny MŽP je stavěn pro podporu spaloven. Postoj MŽP je v tomto směru bohužel neaktuální. Nový zákon bude mít zřejmě krátkou životnost, protože Evropská komise má do konce roku schválit novou odpadovou strategii a ČR bude muset připravovat další "nový zákon o odpadech". Dle našeho názoru by bylo vhodnější nový zákon o odpadech udělat jednou, zato pořádně.
Další aktuality
Zákaz PFAS v obalech a jak s tím prakticky naložit - poziční dokument EUROPEN
14.10.2025
Označování na podporu třídění - ať jsou návrhy JRC v souladu s pravidly jednotného trhu
01.07.2025
Zakažte státní organizace odpovědnosti výrobců - výzva legislativcům EU
14.05.2025
Zelená tvrzení a konkurenceschopnost - výzva asociací legislativcům
28.02.2025
Recyklace v číslech:
86,4%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo180 637 tun
Plasty251 097 tun
Papír/Lepenka604 240 tun
Hliník8 122 tun
Ocel50 769 tun
Dřevo86 330 tun
Nápojový karton4 499 tun
Recyklace v číslech:
82,0%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo191 098 tun
Plasty236 232 tun
Papír/Lepenka579 163 tun
Hliník7 945 tun
Ocel50 359 tun
Dřevo86 331 tun
Nápojový karton4 605 tun
Recyklace v číslech:
77,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo191 123 tun
Plasty216 290 tun
Papír/Lepenka548 673 tun
Hliník6 496 tun
Ocel53 390 tun
Dřevo97 461 tun
Nápojový karton4 561 tun
Recyklace v číslech:
77,3%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo186 108 tun
Plasty201 131 tun
Papír/Lepenka505 659 tun
Kovy59 038 tun
Dřevo68 712 tun
Nápojový karton4 570 tun
Recyklace v číslech:
75,5%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo177 842 tun
Plasty196 222 tun
Papír/Lepenka494 137 tun
Kovy52 363 tun
Dřevo80 498 tun
Nápojový karton4 331 tun
Recyklace v číslech:
73,9%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo162 687 tun
Plasty152 445 tun
Papír/Lepenka453 029 tun
Kovy53 430 tun
Dřevo76 426 tun
Nápojový karton4 333 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo151 401 tun
Plasty146 408 tun
Papír/Lepenka450 726 tun
Kovy54 103 tun
Dřevo73 306 tun
Nápojový karton4 566 tun
Recyklace v číslech:
79,9%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo150 972 tun
Plasty140 282 tun
Papír/Lepenka432 467 tun
Kovy40 831 tun
Dřevo92 203 tun
Nápojový karton4 265 tun
Recyklace v číslech:
79,2%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo142 859 tun
Plasty152 622 tun
Papír/Lepenka384 225 tun
Kovy33 085 tun
Dřevo86 791 tun
Nápojový karton3 951 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo135 697 tun
Plasty127 338 tun
Papír/Lepenka360 273 tun
Kovy38 583 tun
Dřevo74 783 tun
Nápojový karton3 633 tun
Recyklace v číslech:
74,7%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo148 331 tun
Plasty128 324 tun
Papír/Lepenka346 067 tun
Kovy35 022 tun
Dřevo37 843 tun
Nápojový karton3 501 tun
Recyklace v číslech:
73,6%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo157 246 tun
Plasty123 206 tun
Papír/Lepenka322 803 tun
Kovy37 576 tun
Dřevo24 479 tun
Nápojový karton3 318 tun
Recyklace v číslech:
75,2%Míra celkového využití
Recyklace a energetické využití
Sklo136 193 tun
Plasty119 433 tun
Papír/Lepenka335 803 tun
Kovy34 850 tun
Dřevo26 099 tun
Nápojový karton3 253 tun





